Stan Nieuwendijk2020/11/02

Taxi Feiten

Taxi’s: Toen, nu en straks
Iedereen kent natuurlijk de wereldberoemde taxi’s in New York of Londen, maar ook in
Nederland is het een populair vervoermiddel. Van Hilversum tot aan Maastricht en van
Delft tot aan Groningen; overal in Nederland behoren taxi’s tot het straatbeeld. Er bestaan
natuurlijk taxibusjes, treintaxi’s en de standaard straattaxi’s, maar ook voor bijvoorbeeld
zieken, ouderen en leerlingen zijn taxi’s een zeer comfortabele, snelle en efficiënte manier
van vervoer. “Even een taxi’tje bellen” of “Laten we naar de taxistandplaats gaan” zijn
ingeburgerd in het Nederlands spraakgebruik en de kenmerkende neonlichten op de daken van
taxi-auto’s kennen we allemaal.


Wat is een taxi?
Taxivervoer maakt deel uit van het personenvervoer. Het gaat om vervoer in personenauto’s
en busjes met maximaal negen zitplaatsen. In Nederland wordt onderscheid gemaakt
tussen straattaxivervoer en contractvervoer, dit zijn de twee vormen van taxivervoer. We
praten over contractvervoer als taxi’s worden gebruikt voor speciale groepen reizigers. Dit
geldt bijvoorbeeld als mensen naar het ziekenhuis moeten, maar ook als dagelijks vervoer
voor gehandicapten, leerlingen of ouderen. Voor contractvervoer worden vaak taxibusjes
ingezet. Op Sneleentaxi.nl zullen wij ons echter vooral bezighouden met straattaxivervoer.
Taxi’s worden straattaxi genoemd als ze voor iedereen beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld op een standplaats of door besteld of aangehouden te worden.


Taxi’s, de jonge jaren
Hoe zit het met de vroege geschiedenis van de taxi in Nederland? Het is inmiddels ruim
honderd jaar geleden dat de eerste “taxi“ in Nederland rondreed, namelijk in 1905 in Amsterdam.
In 1909 kreeg het Amsterdamse ATAX vervolgens de eerste taxivergunning.
Mensen die toen met taxi’s van ATAX meegingen, werden rondgereden
in elektrisch voertuigen. In het begin ging het prima met dit systeem, maar het duurde niet
lang voor de rust verdween op de taximarkt. Dit kwam vooral doordat er zogenoemde vrije
rijders (snorders) actief waren die zich presenteerden als taxi maar geen vergunning hadden.
Dit was eigenlijk de eerste taxi-oorlog in Amsterdam, met hoogoplopende spanningen tussen
de officiële en de officieuze taxi’s. In 1934 verenigden de snorders zich in de Algemene Taxi
Onderneming (ATO) en uiteindelijk kregen zij ook hun vergunning.


Taxi’s tegenwoordig
Fast forward naar het heden, waarin taxi’s niet alleen meer voor de hoofdstad zijn.
Tegenwoordig rijden er ruim 36.500 taxi’s en taxibusjes in Nederland rond, die op jaarbasis
gemiddeld zo’n 61 duizend kilometer afleggen. 4750 straattaxi’s bevinden zich in de vier
grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, waarvan bijna de helft (2500) in
de hoofdstad.  De taxi-bedrijfstak in Nederland bestaat uit ongeveer 5750 ondernemingen.
Hieronder zijn natuurlijk enkele grote bedrijven met heel veel taxi’s, maar interessant genoeg
heeft de helft van de bedrijven maar één taxi-auto rondrijden. 25 procent van de bedrijven heeft twee tot vijf taxi’s en de rest heeft meer dan vijf wagens tot zijn beschikking.


Interessante taxifeiten
De gemiddelde ritprijs van een taxirit in Nederland ligt op ongeveer 25 euro. De beladingsgraad
is 56 procent, dit betekent dat er in iets meer dan de helft van de rijdende taxi’s daadwerkelijk
één of meer passagiers zitten. Deze beladingsgraad is sinds 2008 minder geworden. Hier is
dus nog veel te winnen! Taxivervoer wordt veel meer doordeweeks gebruikt dan in het
weekend (elke werkdag omvat op zichzelf ongeveer 16 procent van het taxiverkeer in een
week, tegenover zo’n 10 procent op zaterdag en zondag). Verder bestaat er een keurmerk voor
taxi’s, uitgegeven voor de stichting TX-Keur. Ruim een derde van de taxibedrijven heeft dit
keurmerk, dat “staat voor vakkundige chauffeurs en comfortabel en veilig taxivervoer.”


Toekomst
Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat onder taxibedrijven rendement en concurrentie als
grootste knelpunten worden ervaren. Het is belangrijk voor deze bedrijven om hier aan te
werken. Te verwachten valt namelijk dat de taxibranche steeds belangrijker zal worden in
Nederland, met name in het voor- en natraject van het openbaar vervoer (ov). Aangezien
tegenwoordig veel ov wordt geschrapt, is dit voor veel mensen een goed alternatief.
Tevens wordt er door taxibedrijven weinig aan marketing gedaan, hier valt nog een hoop te
winnen. Sneleentaxi.nl wil hier een bijdrage aan gaan leveren.